
10 יול איך מארגנים את התיק לבית הספר
הערב הגיע וצריך לסדר את התיק למחר.
פעולה שנראית לנו פשוטה ולא ברור לנו למה הילד צריך את עזרתנו. אבל זמן הסידור יחד, לפחות בתחילת השנה, חשוב מאוד מכמה סיבות:
- גם אם זה נראה לנו פשוט, בתחילת השנה, ולא רק בכיתה א’, הילדים שלנו עלולים להיות לחוצים מכל מה שקשור לכניסה חזרה למסגרת.
- זמן הארגון יחד מאפשר לנו ללמד את הילד שלנו כיצד לעשות זאת בצורה יעילה בהמשך.
- בעת הכנת המערכת, אנו יכולים לזהות, יחד עם הילד, מטלות ששכח לבצע, דברים שביקשו שיביא ולא זכר לארגן ועוד ולמנוע אי נעימות עבורו בכיתה.
- ואולי הכי חשוב – ארגון נכון של התיק, מאפשר התארגנות קלה ומהירה בכניסה לשיעור. וזה חשוב מאוד. אם לילדכם לוקח זמן להוציא את הדברים מהתיק ולמצוא את מה שצריך לשיעור הספציפי, הוא עלול להפסיד דקות ראשונות בתחילת השיעור, שיקשו עליו להשתלב בהמשך השיעור ולהפסיד חומר.
דגשים חשובים לארגון התיק:
- בחרו זמן רגוע להכין את התיק. לא כשאתם צריכים להשכיב אחים קטנים לישון או כשחייבים להכין ארוחת ערב. מומלץ לסדר את המערכת בשעות אחר הצהריים, אחרי שסיימו חוגים או לשחק עם החברים. זה גם יעזור לילד להיות רגוע יותר, כשהוא יודע שהכל מסודר למחר ולא להיזכר פתאום בלילה שיש עוד משימה להכין.
- למדו את ילדכם כיצד לעשות זאת. הראו לו כיצד אתם עוברים על המערכת, בוחרים את הספר או המחברת המתאימים, מסתכלים אם יש בהם מטלות או שיעורים (אם יש בבית הספר שלכם שיעורי בית) ואיפה אתם מסדרים בתיק.
- דברו תוך כדי ביצוע הפעולות. כדי שידע איך אתם חושבים.
- מעבר על הספר והמחברת זו הזדמנות מצוינת לראות כיצד הילד התקדם ואם יש משהו שאפשר לעזור לו. מצד שני, הקפידו שזמן זה לא יהיה זמן “חלוקת ציונים” על ידכם שיגרום לילד להירתע מסידור משותף.
איך מסדרים את הדברים בתיק:
- השלב החשוב ביותר – הוציאו כל מה שלא נחוץ בתיק כדי להפחית משקל מהגב ולהוריד בלאגן בעיניים.
- מומלץ לשים את הספרים בחלק האחורי ביותר של התיק, כך שהגדול ביותר הוא האחורי ביותר, כדי שיהיה נוח יותר לראות את כל הספרים ונוח יותר בגב.
- הקפידו שאין בגב דברים “שפיציים” שעלולים להציק לילד בעת נשיאת התיק.
- רכזו את המחברות יחד בתא של הספרים לפני הספרים. הזכירו לילד איזו מחברת משמשת כל מקצוע (לרוב הילדים מתבקשים לעטוף את המחברות בצבע מסוים לכל מקצוע) ואם יש לכם סבלנות, סדרו את המחברות לפי סדר השיעורים כדי להקל על מציאתם.
- בדקו שיש לילדכם ספר קריאה אם נהוג לקרוא בכיתה בתחילת השיעור.
- סדרו עם ילדכם את הקלמר כך שכל תא משמש לדברים אחרים (תא לעפרונות מחדדים ומחקים, תא למספרים ודבק, תא לטושים או שהטושים יהיו בקלמר נפרד).
- רוקנו את קופסת האוכל והמים וסכמו עם ילדכם מה הוא רוצה לאכול מחר בבית הספר. זה יחסוך לכם זמן רב בבוקר.
חשוב לשים לב שהתיק לא כבד מידי, לעזור לילד להתאים את הרצועות כך שיהיה נוח לסחוב אותו (וזה כמובן לא חייבים לעשות בכל ערב) ואם למרות כל המאמצים שלכם נראה שהתיק כבד – פנו למורה ובדקו מה מתוך התיק ניתן להשאיר בכיתה ולחסוך את הסחיבה לילדים.
בהצלחה 🙂